Senų automobilių turėtojams bus lengviau
Rugpjūčio 31, 2009Demontuotojų asociacija ir automobilių atliekas perdirbanti UAB “Elektroninių mašinų perdirbimas” šią savaitę pasirašė strateginio bendradarbiavimo sutartį. Ji demontuotojus skatins priimti eksploatuoti netinkamus automobilius, todėl gyventojams bus lengviau jais atsikratyti.
Daugiau kaip keturiasdešimt Demontuotojų asociacijai priklausančių įmonių gyventojams padės atsisveikinti su eksploatuoti netinkamais automobiliais – ne tik nemokamai išveš juos iš kiemų, išduos jų sunaikinimo pažymėjimus, bet ir išregistruos juos “Regitroje”. Tai daryti demontuotojus skatina strateginio bendradarbiavimo sutartis, kuria UAB “Elektroninių mašinų perdirbimas” (EMP) įsipareigoja nupirkti ir sutvarkyti netinkamas naudoti pakartotinai demontuotas automobilių dalis, užtikrindamas šių atliekų realizaciją.
“Jeigu automobilis turi pagrindines dalis, tai pagal ES ir Lietuvoje galiojančius teisės aktus, jį privalo nemokamai priimti bet kuri įmonė, turinti leidimą tvarkyti eksploatuoti netinkamas transporto priemones. Tačiau ne visos automobilių utilizavimo licencijas turinčios įmonės sutiks nemokamai išvežti iš jūsų kiemo seną, pavyzdžiui, 1981 m. gamybos automobilį. Geriausiu atveju už seną 1,5 tonos sveriančią mašiną metalo supirkėjai pasiūlys 150 Lt, jeigu ją pristatysite patys”, – teigia Almontas Kybartas, EMP generalinis direktorius.
Vidas Pocius, Demontuotojų asociacijos direktorius, sako, kad pasižvalgę po Europos tyrus pamatė, jog demontuotojų ir atliekų perdirbėjų bendradarbiavimas gali būti naudingas abiem pusėms, ir tai jau įrodo pasirašyta sutartis.
“Demontavimo procesas ypatingas tuo, kad viskas yra rūšiuojama. Ir tai, kas lieka, atskyrus metalą, nėra vien atliekos, o gali būti antrinė žaliava. Tai išgirdo EMP, taip pat ketiname susitarti ir su kitais atliekų perdirbėjais, tačiau didieji tam prieštarauja”, – dėsto jis.
Perdirbs daugiau
Lietuvoje kasmet susidaro 50.000-60.000 utilizacijai skirtų automobilių.
Pasak Vido Pociaus, Demontuotojų asociacijos direktoriaus, pasirašytoje strateginio bendradarbiavimo sutartyje yra iškeltas tikslas didinti eksploatuoti netinkamų transporto priemonių surinkimo ir perdirbimo apimtis Lietuvoje.
“Rūpintis automobilių perdirbimu demontuotojus įpareigoja ES direktyva, pagal kurią 2006 m. Lietuvoje turi būti perdirbama 80% eksploatuoti netinkamo automobilio svorio, o 2015 m. – 95% ir tik 5% galės patekti į sąvartynus”, – teigia jis.
Ponas Kybartas pažymi, kad dažniausiai nedidelius pinigus už senus automobilius siūlantiems licencijuotiems metalo supirkėjams automobilis rūpi tik kaip metalo laužas. Paprastai metalas sumalamas malūne arba supresuojamas, o likusios automobilio medžiagos – plastikas, stiklas, gumos, kurios sudaro apie 30% viso jo svorio, patenka į buitinių atliekų srautą.
Audrius Naktinis, Aplinkos ministerijos Užterštų teritorijų ir atliekų skyriaus vyriausiasis specialistas, pripažįsta, kad mūsų šalyje nėra tokios plastiko paklausos kaip kitose ES šalyse. Jo manymu, tai, kad demontuotojai bendradarbiaus su perdirbėjais, yra teigiamas ženklas, nes mažiau atliekų pateks į sąvartynus, taip pat nebus jomis atsikratoma neteisėtais būdais.
Didėja motyvacija
“Demontuotojams, pasirašiusiems sutartį su EMP, atsiranda papildoma motyvacija rinkti iš gyventojų visus eksploatacijai netinkamus automobilius, juos demontuoti ir netinkamas pakartotinai naudoti jų dalis parduoti kaip žaliavą jas perdirbančiam partneriui. Neturėdami partnerio tarp perdirbėjų, demontuotojai neturi galimybės naudingai realizuoti nemetalinių automobilio atliekų, todėl ir nenori vargintis rinkti visų neveikiančių transporto priemonių”, – aiškina Gintaras Rutkauskas, EMP Automobilių skyriaus vadovas.
Vidmantas Janulis, UAB “Vairotas” vadovas, pripažįsta, kad nuo šiol bus didesnė paskata demontuoti netinkamus eksploatuoti automobilius, negąsdins jų kiekiai.
“Automobilyje yra įvairiausių komponentų iš plastmasės, gumos, įmonės nežino, kur jas dėti ir apdoroti, todėl tenka laikyti perpildytuose sandėliuose”, – sako jis.
EMP savo partneriams mainais už automobilių atliekas taip pat suteiks modernią automobilių nukenksminimo ar kitokią jų veiklai reikalingą įrangą. Tokiu principu jau dirba Kauno automobilių demontuotoja UAB “Vialita”, o netrukus pradės ir UAB “Airsena”, “Džiugrita”, “Gavirema”, “Mindera”, “Lauralitus”, Liachovičiaus PĮ, Gačionio IĮ. Dar 30 įmonių yra pareiškusios norą prisijungti prie šios iniciatyvos 2007 m. Demontuotojų asociacija, skatindama eksploatuoti netinkamų automobilių perdirbimą, ketina į šį projektą įtraukti kuo daugiau demontuotojų.